Duża część zapytań kierujących do tego bloga dotyczy właśnie zagadnień związanych z kartą kredytową. A dokładniej tego jaki jest i jak określić termin przedawnienia roszczeń z karty kredytowej. O samym zadłużeniu i specyfice roszczeń związanych z zadłużeniem powstałym w związku z użytkowaniem karty kredytowej wspominaliśmy w tym wpisie:
Termin przedawnienia roszczeń wynikających z zadłużenia na karcie kredytowej – część pierwsza
Termin przedawnienia roszczeń z karty kredytowej
Dziś chciałbym odświeżyć trochę ten temat. Jak wiele razy podkreślałem w moich ostatnich wpisach, w życie weszły nowe przepisy nie tylko skracające ogólny termin przedawnienia, ale również zmieniające zasady jego upływu.
Otóż dotychczas termin przedawnienia upływał w dniu odpowiadającym dniowi jego rozpoczęcia. Zgodnie z nowymi przepisami roszczenie będzie ulegało przedawnieniu z końcem roku, tj. z dniem 31 grudnia. Najlepiej zobrazuje to poniższy przykład:
Roszczenie powstało w dniu 9.09.2018 r. termin przedawnienia zaczyna biec w dniu 10.09.2017 r. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami do przedawnienia doszłoby po 3 latach, czyli z dniem 10.09.2020 r. W związku z tym, że doszło do zmian w przepisach termin ten upłynie z dniem 31.12.2020 r. czyli de facto 3 miesiące później niż zgodnie z poprzednimi regulacjami.
Reasumując niezależnie czy termin przedawnienia zacznie biec w styczniu czy we wrześniu – do przedawnienia dojdzie z końcem roku kalendarzowego, tj. z dniem 31 grudnia.
Przerwanie biegu przedawnienia
Oczywiście musimy pamiętać również o instytucji przerwania biegu przedawnienia, która uregulowana jest w art. 123 KC:
1) przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;
2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie przysługuje,
3) przez wszczęcie mediacji.
Płacenie kartą jest bardzo wygodne, ale jeżeli nie zachowamy odpowiedniej uwagi możemy bardzo szybko “przejeść” nasze fundusze, a stąd blisko będzie do problemów ze spłatą zadłużenia. Na deser garść statystyk dotyczących płatności bezgotówkowych w europie, gdzie plasujemy się stosunkowo wysoko.
{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }
Mam taki problem, że zamówiłem buty z Chin, lecz firma przysłała nie ten produkt, za który zapłaciłem kartą debetową – zgłosiłem pomyłkę i zażądałem zwrotu pieniędzy (wraz z prowizją banku) albo przysłania właściwego produktu, zapewnili mnie, że ich dział księgowości zgodził się na zwrot również prowizji banku, oraz że w ciągu 60 dni roboczych wyślą pieniądze na moją kartę debetową. Minęło 60 dni, pieniędzy nadal nie mam na koncie, więc odezwałem się do nich – twierdzą, że kwota (niepowiększona o prowizję banku!) została przez nich już wysłana na moją kartę debetową.
Co Pan, Panie Mirosławie, radzi w takiej sytuacji?